Ce este ciudat în Suedia?
Dacă pentru suedezi reprezintă ceva normal în cea mai mare parte a vieţii de zi cu zi... unii imigranţi în Suedia au păreri diferite cu privire la anumite aspecte ale vieţii. Acestea decurg din motive variate: în funcţie de ţară din care provin, de cultură moştenită şi de mentalitatea care i-a format şi nu în ultimul rând, în funcţie de situaţiile întâmpinate de-a lungul anilor, cât şi în prezent, în procesul de integrare în Suedia.
Iată răspunsurile la întrebarea: „Ţi se pare că ceva este ciudat în Suedia?"
1. Când corectezi o lucrare, pe tot globul simbolul "v" înseamnă "corect", dar aici înseamnă "greşit". Simbolul pentru "corect" este "|". (China)
2. Când vrei să urci în autobuz, toată lumea stă la coadă, la uşa din dreptul şoferului. Ciudat! Cei care au abonament (mai rentabil) sub formă de cartela magnetică, introduc cartela în aparatul special. Restul îşi cumpără biletul de călătorie, de la şofer. De asemenea, se pot cumpăra cartele (sau reîncărca) de la şofer. Sunt cazuri în care situaţia aceasta poate duce la întârzieri ale autobuzelor. Însă, este un sistem bine gândit pentru că nimeni nu urcă fără bilet. Aici mijloacele de transport în comun au un orar care trebuie respectat. În ţară la mine (spune Eliza, româncă plecată în Suedia) poţi urca lejer fără bilet în mijloacele de transport în comun, dar există riscul să fii amendat de controlori, dacă te prind. (Lituania)
2. Când vrei să urci în autobuz, toată lumea stă la coadă, la uşa din dreptul şoferului. Ciudat! Cei care au abonament (mai rentabil) sub formă de cartela magnetică, introduc cartela în aparatul special. Restul îşi cumpără biletul de călătorie, de la şofer. De asemenea, se pot cumpăra cartele (sau reîncărca) de la şofer. Sunt cazuri în care situaţia aceasta poate duce la întârzieri ale autobuzelor. Însă, este un sistem bine gândit pentru că nimeni nu urcă fără bilet. Aici mijloacele de transport în comun au un orar care trebuie respectat. În ţară la mine (spune Eliza, româncă plecată în Suedia) poţi urca lejer fără bilet în mijloacele de transport în comun, dar există riscul să fii amendat de controlori, dacă te prind. (Lituania)

3. Pe o rază de câteva sute de metri, cu multe locuinţe şi verdeaţa pe măsură, nu există măcar un magazin alimentar. La mine în zonă, magazinele cele mai apropiate sunt o Florărie "Blommor", un magazin de Mobilă şi un butik de unde poţi închiria filme. Trebuie să merg mai mult de zece minute pe jos până la un mic chioşc printre blocuri, pentru a-mi cumpăra o pâine sau un pachet de zahăr de exemplu. Altă variantă ar mai fi să merg un sfert de oră pe jos (2 staţii de autobuz) până la magazinele mari, precum Coop sau Ica, două dintre magazinele suedeze, cele mai scumpe de altfel. Hemköp este un alt magazin suedez însă, de asemenea, mi se pare scump. Willy: s, Lidl sau Netto au preţuri mai accesibile. (Bulgaria, Ungaria, Germania, Polonia etc)
4. Aproape toate casele la ţară sunt roşii şi din lemn. Este uniform şi frumos, dar dacă începe vreun incendiu? (Grecia)
5. Este foarte greu în ziua de azi să obţii un apartament, la prima mână, de la o agenţie imobiliară. Un sistem imobiliar ciudat şi cu piedici. Prioritate ar avea familiile cu mulţi copii, dar nu prea este adevărat... Te înscrii la cozi, la mai multe agenţii existente în oraş. Până îţi vine rândul, poate dura de la câteva luni, la câţiva ani buni de zile. Asta se întâmplă, deoarece nu sunt apartamente libere, cel puţin în oraşele mai mari. Dar dacă ai norocul şi primeşti apartament, nimeni nu te poate da afară, decât în condiţii grave.
De ce nu se construiesc locuinţe mai multe, în mările oraşe? Investitorii imobiliari ocolesc Suedia? Apartamentele care sunt libere de închiriat, la mâna a doua, sunt prea scumpe, iar perioada de închiriere este pe termen scurt, în general şase luni, un an sau poate doi ani. Ca să cumperi în Suedia un apartament şi să nu fii proprietar în totalitate, nu se merită. (Irak, Albania, Iran, Mexic, Siria, Cehia, Franţa, China, Anglia, Brazilia, Spania, România etc)
Exemplu - Agenţia MKB (Malmö) - apartamente libere ("lediga") cu două sau trei camere. La unele apartamente sunt postate de la 50 la circa 600 de anunţuri/apartament ("anmälda"), în vederea vizionării apartamentului respectiv. Malmö - 2: a (2 camere); 45 kvm (suprafaţa); 4 816 kr/mån (cost/lună); Köpenhamnsvägen 2 (strada); vån 12 (etaj); Kronborg (zona); 639 anmälda (nr. de anunţuri pentru vizionare); 1 maj (anunţ valabil până la dată).
6. Vremea este ciudată uneori în Suedia. Într-un timp scurt de circa zece minute sau un sfert de oră - acum este înnorat, peste cinci minute iese soarele iar peste alte cinci minute începe vântul şi ploaia în final. Când crezi că soarele în sfârşit a ieşit şi va sta pe cer câteva ore bune, imediat vine un nor şi acoperă tot cerul. (Tailanda, Grecia, Irak)
7. În engleză noi spunem "grandmother" (bunica) şi "grandfather" (bunicul). În limba suedeză se spune mormor (mama mamei) sau farmor (tatăl mamei) şi morfar (mama tatălui) şi farfar (tatăl tatălui). În cazul acesta, ştii exact dacă bunicii sunt din partea mamei sau din partea tatălui. Este ciudat, dar destul de practic, pentru că ştii clar despre cine se vorbeşte. (Australia)
8. În Suedia există magazine sau butik-uri nonstop? Eu nu am văzut, cel puţin până acum. Măcar o benzinărie nonstop; din contră, la unele benzinării alimentezi, efectuezi plata prin card şi pleci pentru că sunt numai pompe iar magazin nu există şi asta în oraşe mari, nu pe autostrăzi neapărat. Poate sunt butikuri nonstop în oraşele mari, cel puţin. Restaurantele, cafenelele sau barurile închid în jur de ora 01.00 noaptea. Cluburile sunt deschise doar până la ora 03.00 sau 04.00. (Turcia, Olanda, Franţa, România, Germania, SUA, Anglia)
9. În Suedia se mănâncă combinaţia chiftele cu marmeladă. Am văzut că unii mănâncă ketcup (sos de roşii) la pizza. Mi se pare scârbos! În unele pizzerii se serveşte o salată de varză murată, după o reţetă specială, la pizza. Un alt exemplu ar fi amestecul de lapte cu ceai, care se bea în Anglia, dar la fel de mult se bea şi în Suedia. (Franţa)
10. Într-o ţară atât de mare şi dezvoltată precum Suedia, este ciudat şi deloc bine că nu există locuri de muncă. Pentru ce li se oferă imigranţilor studii gratuite de învăţare a limbii suedeze, dacă după ce învaţă limba, nu-şi găsesc un loc de muncă? Chiar dacă taxele sunt destul de mari, mulţi îşi doresc un serviciu cu contract, nu "la negru". Este un lucru foarte bun că sistemul de învăţământ, în general, este gratuit în Suedia, faţă de alte ţări. Dar pe piaţa de muncă ai acces foarte greu şi într-un timp îndelungat. Mulţi vor să muncească, îşi depun cv-urile la Arbetsförmedlingen, dar acolo mai nimeni nu te bagă în seamă şi nu te ajută nici măcar cu informaţiile generale ca să-ţi uşureze calea spre un loc de muncă. Cu ani în urmă, era mai uşor să găseşti de muncă în Suedia, dar în ultimii ani a devenit din ce în ce mai greu. Toate ţările bogate şi-au mutat producţia în China? Dacă nu ai contacte să te poată ajuta sau recomanda cineva, nu prea ai şanse mari să găseşti un serviciu. De când a început criza economică, nici suedezii, în special tinerii, nu-şi mai găsesc de muncă în ţara proprie, iar pentru imigranţi devine un coşmar să caute un loc de muncă. Ar trebui să se creeze noi locuri de muncă, prin înfiinţarea de noi companii. (Grecia, Turcia, Polonia, Germania, România, Anglia, Lituania, Spania, Columbia, Pakistan etc)
Exemplu - Agenţia MKB (Malmö) - apartamente libere ("lediga") cu două sau trei camere. La unele apartamente sunt postate de la 50 la circa 600 de anunţuri/apartament ("anmälda"), în vederea vizionării apartamentului respectiv. Malmö - 2: a (2 camere); 45 kvm (suprafaţa); 4 816 kr/mån (cost/lună); Köpenhamnsvägen 2 (strada); vån 12 (etaj); Kronborg (zona); 639 anmälda (nr. de anunţuri pentru vizionare); 1 maj (anunţ valabil până la dată).
6. Vremea este ciudată uneori în Suedia. Într-un timp scurt de circa zece minute sau un sfert de oră - acum este înnorat, peste cinci minute iese soarele iar peste alte cinci minute începe vântul şi ploaia în final. Când crezi că soarele în sfârşit a ieşit şi va sta pe cer câteva ore bune, imediat vine un nor şi acoperă tot cerul. (Tailanda, Grecia, Irak)
7. În engleză noi spunem "grandmother" (bunica) şi "grandfather" (bunicul). În limba suedeză se spune mormor (mama mamei) sau farmor (tatăl mamei) şi morfar (mama tatălui) şi farfar (tatăl tatălui). În cazul acesta, ştii exact dacă bunicii sunt din partea mamei sau din partea tatălui. Este ciudat, dar destul de practic, pentru că ştii clar despre cine se vorbeşte. (Australia)
8. În Suedia există magazine sau butik-uri nonstop? Eu nu am văzut, cel puţin până acum. Măcar o benzinărie nonstop; din contră, la unele benzinării alimentezi, efectuezi plata prin card şi pleci pentru că sunt numai pompe iar magazin nu există şi asta în oraşe mari, nu pe autostrăzi neapărat. Poate sunt butikuri nonstop în oraşele mari, cel puţin. Restaurantele, cafenelele sau barurile închid în jur de ora 01.00 noaptea. Cluburile sunt deschise doar până la ora 03.00 sau 04.00. (Turcia, Olanda, Franţa, România, Germania, SUA, Anglia)
9. În Suedia se mănâncă combinaţia chiftele cu marmeladă. Am văzut că unii mănâncă ketcup (sos de roşii) la pizza. Mi se pare scârbos! În unele pizzerii se serveşte o salată de varză murată, după o reţetă specială, la pizza. Un alt exemplu ar fi amestecul de lapte cu ceai, care se bea în Anglia, dar la fel de mult se bea şi în Suedia. (Franţa)
10. Într-o ţară atât de mare şi dezvoltată precum Suedia, este ciudat şi deloc bine că nu există locuri de muncă. Pentru ce li se oferă imigranţilor studii gratuite de învăţare a limbii suedeze, dacă după ce învaţă limba, nu-şi găsesc un loc de muncă? Chiar dacă taxele sunt destul de mari, mulţi îşi doresc un serviciu cu contract, nu "la negru". Este un lucru foarte bun că sistemul de învăţământ, în general, este gratuit în Suedia, faţă de alte ţări. Dar pe piaţa de muncă ai acces foarte greu şi într-un timp îndelungat. Mulţi vor să muncească, îşi depun cv-urile la Arbetsförmedlingen, dar acolo mai nimeni nu te bagă în seamă şi nu te ajută nici măcar cu informaţiile generale ca să-ţi uşureze calea spre un loc de muncă. Cu ani în urmă, era mai uşor să găseşti de muncă în Suedia, dar în ultimii ani a devenit din ce în ce mai greu. Toate ţările bogate şi-au mutat producţia în China? Dacă nu ai contacte să te poată ajuta sau recomanda cineva, nu prea ai şanse mari să găseşti un serviciu. De când a început criza economică, nici suedezii, în special tinerii, nu-şi mai găsesc de muncă în ţara proprie, iar pentru imigranţi devine un coşmar să caute un loc de muncă. Ar trebui să se creeze noi locuri de muncă, prin înfiinţarea de noi companii. (Grecia, Turcia, Polonia, Germania, România, Anglia, Lituania, Spania, Columbia, Pakistan etc)
11. Hecto (grame)? Noi nu folosim termenul Hecto, noi folosim grame sau kilograme. De ce se spune 6 hecto în loc de 600 de grame? (Austria)
12. Systembolaget! Un sistem foarte ciudat, cel puţin la început (când au venit în Suedia), pentru mulţi imigranţi. Dacă vrei să cumperi un vin, o bere, o şampanie, un coniac, un whisky... eşti practic forţat să te duci la magazinul special cu băuturi alcoolice "Systembolaget" şi asta, până într-o anumită oră, nu foarte târzie. Duminica este închis, iar vineri seara şi sâmbătă se formează, de multe ori, cozi la băutură! Începând de la tineri, până la persoane mai în vârstă, lumea stă la cozi să-şi procure cantitatea de alcool necesară pentru sfârşitul de săptămână. Asta, deoarece în magazinele normale, băutură alcoolică, cidru, bere, şampanie... conţine în jur de 3,5% alcool maxim. În Norvegia, de asemenea, statul are monopol pe alcool, "Vinmonopolet". (Grecia, Spania, Turcia, România, Brazilia, Anglia, Franţa, Italia, Polonia, Germania etc)
13. Uneori, suedezii îşi trag aerul în piept şi fac un sunet ciudat, în loc să spună "Ja" - "Da". Prima dată am crezut că se sufocau, în sensul că parcă sufereau de astm. (Letonia)
12. Systembolaget! Un sistem foarte ciudat, cel puţin la început (când au venit în Suedia), pentru mulţi imigranţi. Dacă vrei să cumperi un vin, o bere, o şampanie, un coniac, un whisky... eşti practic forţat să te duci la magazinul special cu băuturi alcoolice "Systembolaget" şi asta, până într-o anumită oră, nu foarte târzie. Duminica este închis, iar vineri seara şi sâmbătă se formează, de multe ori, cozi la băutură! Începând de la tineri, până la persoane mai în vârstă, lumea stă la cozi să-şi procure cantitatea de alcool necesară pentru sfârşitul de săptămână. Asta, deoarece în magazinele normale, băutură alcoolică, cidru, bere, şampanie... conţine în jur de 3,5% alcool maxim. În Norvegia, de asemenea, statul are monopol pe alcool, "Vinmonopolet". (Grecia, Spania, Turcia, România, Brazilia, Anglia, Franţa, Italia, Polonia, Germania etc)
13. Uneori, suedezii îşi trag aerul în piept şi fac un sunet ciudat, în loc să spună "Ja" - "Da". Prima dată am crezut că se sufocau, în sensul că parcă sufereau de astm. (Letonia)

14. Predare destul de slabă în şcoli, cel puţin în şcoala primară. Prea puţine lecţii în şcoli. Copiii sunt duşi la plimbare în anumite zile, în loc să li se predea lecţii la diverse materii. La plimbare în timpul orelor? Ciudat! Asta se numeşte, în sistemul de învăţământ suedez, un fel de "relaxare a creierului". În acelaşi sens, temele pentru acasă sunt destul de puţine, cel mai important fiind studiul în clasă, unde copiii sunt ajutaţi în cea mai mare parte. La şcoală, planuri peste planuri pe hârtii, dar faptele nu prea sunt pe măsură. Sunt de acord că nu trebuie copilul forţat să înveţe un număr mare de lecţii, într-un timp prea scurt. Copiii ar trebui duşi cu şcoala, în grupuri organizate - la teatru, la muzeu, în parcuri, la anumite perioade de timp. Însă aceasta "relaxare suedeză" din învăţământ va produce lacune pe termen lung, când aceşti copii vor trebui să-şi aleagă, în viitor, propriul drum iar în final să se descurce singuri în viaţă. (România, Polonia, Cehia, Brazilia etc)
Exemplu - Elevii suedezi, slabi la matematică
15. În Suedia nu există farmacii private. Toate farmaciile ("Apoteket") aparţin de stat ("apoteksmonopolet"). Mai mult decât ciudat, nu mi se pare normal. Asta înseamnă că, dacă un întreprinzător doreşte să deschidă propria farmacie, sistemul suedez îl împiedică să facă acest lucru. Monopolul ia locul liberei concurenţei. Duminică sunt deschise farmacii, mai multe decât una, cu program prelungit, în fiecare oraş? Farmacie nonstop în Malmö nu ştiu dacă există, însă cred că ar trebui o farmacie măcar să fie deschisă 24 de ore în orice oraş din Suedia. În Olanda de exemplu, există inclusiv farmacii unde se vinde cannabis - ajută la calmarea durerilor. (Grecia, Olanda).
Exemplu - Elevii suedezi, slabi la matematică
15. În Suedia nu există farmacii private. Toate farmaciile ("Apoteket") aparţin de stat ("apoteksmonopolet"). Mai mult decât ciudat, nu mi se pare normal. Asta înseamnă că, dacă un întreprinzător doreşte să deschidă propria farmacie, sistemul suedez îl împiedică să facă acest lucru. Monopolul ia locul liberei concurenţei. Duminică sunt deschise farmacii, mai multe decât una, cu program prelungit, în fiecare oraş? Farmacie nonstop în Malmö nu ştiu dacă există, însă cred că ar trebui o farmacie măcar să fie deschisă 24 de ore în orice oraş din Suedia. În Olanda de exemplu, există inclusiv farmacii unde se vinde cannabis - ajută la calmarea durerilor. (Grecia, Olanda).
16. Vara am fost în Nordul Suediei, în Kiruna, şi am jucat golf la miezul nopţii! Soarele strălucea la ora aceea. Vara în Kiruna soarele luminează zi şi noapte, de la sfârşitul lunii mai până la jumătatea lunii iulie. (Olanda)
17. Cele mai multe medicamente se pot procura numai pe reţetă ("recept"). Astfel, obligatoriu trebuie să ajungi la un doctor pentru consultaţie. După ce aştepţi programarea, de la câteva zile la câteva săptămâni sau luni, în funcţie de caz, aştepţi câteva ore la coadă, în spital sau policlinica (Vårdcentral). La final, după consult, doctorul: "Nu ai nimic grav. Du-te acasă şi ia un Alvedon sau un Nurofen." Antibiotic pe reţetă? Este o raritate în Suedia; cazul pacientului trebuie să fie grav ca să i se prescrie antibiotic. Consultaţia se plăteşte la casierie. Când duci copilul la doctor, numai dacă este un caz urgent, îl tratează pe loc. În rest, aştepţi prea mult, până să fie consultat şi copilul tău. Sunt cazuri în care unii doctori habar nu au ce medicamente să prescrie, pentru că habar nu au ce te doare, de fapt! Am întâlnit doctori care păreau deranjaţi de pacient... Asistentele te trimit din stânga în dreapta... Suedia este una din primele ţări din lume în cercetare, inclusiv medicală, dar de doctori specialişti duce lipsa. Sistemul medical din Suedia lasă mult de dorit! Ciudat, pentru o ţară cu renume, precum Suedia. (Brazilia, Siria, Franţa, Irak, Polonia etc).
17. Cele mai multe medicamente se pot procura numai pe reţetă ("recept"). Astfel, obligatoriu trebuie să ajungi la un doctor pentru consultaţie. După ce aştepţi programarea, de la câteva zile la câteva săptămâni sau luni, în funcţie de caz, aştepţi câteva ore la coadă, în spital sau policlinica (Vårdcentral). La final, după consult, doctorul: "Nu ai nimic grav. Du-te acasă şi ia un Alvedon sau un Nurofen." Antibiotic pe reţetă? Este o raritate în Suedia; cazul pacientului trebuie să fie grav ca să i se prescrie antibiotic. Consultaţia se plăteşte la casierie. Când duci copilul la doctor, numai dacă este un caz urgent, îl tratează pe loc. În rest, aştepţi prea mult, până să fie consultat şi copilul tău. Sunt cazuri în care unii doctori habar nu au ce medicamente să prescrie, pentru că habar nu au ce te doare, de fapt! Am întâlnit doctori care păreau deranjaţi de pacient... Asistentele te trimit din stânga în dreapta... Suedia este una din primele ţări din lume în cercetare, inclusiv medicală, dar de doctori specialişti duce lipsa. Sistemul medical din Suedia lasă mult de dorit! Ciudat, pentru o ţară cu renume, precum Suedia. (Brazilia, Siria, Franţa, Irak, Polonia etc).
18. Ciudat este că la televizor sunt prea multe programe (emisiuni) preluate de la americani. Suedezii ar trebui să-şi promoveze mai mult decât o fac la ora actuală, cultura proprie, la fel cum promovează "multicultura". Suedezii au pretenţia ca noi, imigranţii, să le cunoaştem şi ulterior, să le respectăm cultură. Mi se pare normal. Însă, cultura nu o vezi numai pe stradă sau o citeşti numai în ziare sau reviste. Cultura ar trebui promovată foarte mult şi la televizor, prin emisiuni cât mai variate inclusiv cu, şi despre suedezi, nu neapărat despre americani sau alte naţionalităţi. Pe de altă parte, ştirile sau anumite informaţii nu sunt întotdeauna complete în mass media suedeză; mai multe... citeşti din presa internaţională despre anumite evenimente. (Italia, China, Anglia, Polonia, Albania etc)
19. Mulţi bărbaţi îşi plimbă copiii în cărucior pe stradă. Bărbaţii au grijă de copii, iar femeile se duc la muncă. Foarte ciudat! La fel, bărbaţii îşi ajută femeile în căsnicie atât la creşterea copiilor cât şi cu treburi gospodăreşti: merg la cumpărături, fac mâncare, fac curăţenie, spală rufe şi multe altele, asemeni femeii. Aşa cum bărbaţii se distrează, beau, se întâlnesc la un meci de fotbal, la fel şi femeile se întâlnesc în cercuri de prietene, se îmbracă cum vor, merg în cluburi, la cafenele sau petreceri, beau ce şi cât doresc, povestesc şi râd. Cel mai important este că, în multe cazuri, bărbatul ascultă ce spune femeia. Amândoi au un cuvânt de spus, atât bărbatul, cât şi femeia. Este o ţară unde egalitatea între sexe îşi spune cuvântul prin comportamentele oamenilor. Un caz special şi totodată dureros şi umilitor însă, în Afganistan, există anumite localităţi unde femeia nu are voie să iasă din casă. Numai bărbatul are un cuvânt de spus în familie. Viaţa femeii se rezumă numai în interiorul casei la creşterea copiilor, mâncare, curăţenie şi rugăciuni. Dar aceasta nu este o regulă obligatorie în cultura şi religia musulmană. (Bosnia, Afganistan)20. Nu sunt atât de mulţi fumători aici, dar oamenii folosesc o punguliţă de tutun, sub buza superioară. Aceasta se numeşte "snus". Am încercat o dată şi nu a fost deloc bun. Snus-ul are un gust, în general, amărui. Există snus cu diferite arome: mentă, fructe de pădure, salmiac. Simţi că tutunul puternic îţi arde buza la un moment dat (aviz amatorilor). Nu numai suedezii folosesc snus, ci şi imigranţi care susţin că snus-ul nu are efecte negative mai multe decât are ţigara. (Polonia, Rusia, China)
21. Suedia este o ţară în care liniştea face parte din cultura suedezilor. Probabil aceasta este explicaţia pentru care atunci când te apropii prea mult de un suedez, parcă uneori se sperie, deşi intenţia ta este una bună, nicidecum una rea...! Exceptând zonele centrale ale oraşelor, în cele mai multe cartiere este mai mereu linişte şi ziua şi seara. Natura îşi are locul ei, iar respectul pentru natură este ceva normal pentru societatea suedeză. Blocurile sau casele sunt înconjurate de natură pe spaţii generoase, iar construcţiile sunt în general realizate ca să creeze spaţiu locuitorilor (aproximativ 19 locuitori/km), pe lângă confortul necesar. Foarte multă lume are animale de casă: câini, pisici, papagali şi altele. Am văzut câţiva bătrâni cu pisicile la plimbare pe care îi înţeleg, dar şi tineri cu pisici în parc... cam ciudat. Câinii nu latră mai deloc; nici la ţară nu-i auzi. Maidanezi sunt în Suedia? Nu cred. Natura este prezentă peste tot, iar primăvara, vara (oraşele sunt pline cu flori) şi toamna culorile naturii te întâmpină la tot pasul. Vara, florile sunt pretutindeni, pe străzi, în parcuri, la balcoanele locuinţelor sau la geamuri, în fata blocurilor, în curţile caselor sau pe trotuar în fata caselor. Total diferit faţă de alte ţări, unde aglomeraţia stradală şi haosul din trafic reprezintă peisajul de zi cu zi al oraşelor. În Suedia haosul pe străzi este întâlnit poate, numai de Sărbători, la concerte ori spectacole în aer liber sau alte evenimente publice. (Spania, Mexic, Anglia, Germania, Cehia, România, Grecia, Turcia, Italia etc).(sursa: eliza.suedia.se)
Autor: Eliza
-
17-05-2018 11:08
am gasit acest birou de traduceri. daca va este de folos http://www.traducerejuridica.ro/ eu am fost multumita
-
18-12-2016 17:45
Cine a facut reprtajul acesta nu a locuit cu siguranta in Suedia!!si da exista benzinarii non stop pe intreaga suedia nu toate dar sunt,cele unde scrie nattöpet.
-
13-10-2016 23:49
Imi pare foarte rau pentru cei care critica o tara in care nu se simt bine,ori pe care nu o cunosc decat din auzite .Haideti sa recunoastem ca Romania este in urma cu mai bine de 50 de ani si ca la noi este foarte multa prostie ,degeaba se invata foarte mult in scoli ,daca in final sunt mai multi respinsi decat admisi la examene .La noi se impun reguli ,dar nimeni nu le respecta ,, aici educatia copiiilor se face cu vorba buna , toti sunt egali de la mic la mare .
-
07-08-2016 17:45
Noi romanii suntem cei mai frumosi si cei mai deștepți !Ne pricepem la toate !Asta este in mintea oricărui roman !Dar oare de ce ?Cei care ne conduc tara ne-au facut sa învățam si sa ne descurcam singuri ,statul sa nu ajute cu nimic populația !Stau in Suedia ,nu de mult timp dar aici este Civilizație !Politia își face datoria !Fiecare își vede de treaba lui si nu-l interesează de capra vecinului !Credeti ca nu as vrea sa stau in tara mea ?Nu oferă nimic copilașilor mei .Acelasi sistem învechit si pe pile .Imi doresc mult sa se schimbe ceva si in tara noastră !
-
07-07-2016 10:19
Iata dovada la ce va spuneam mai sus Suedia este cea mai performantă economie din Uniunea Europeană, conform ultimului studiu realizat în Elveţia de IMD World Competitiveness, arată datele transmise Ministerului Economiei de Biroul de Promovare Comercială Economică (BPCE) din Stockholm. ‘În clasamentul pe 2016, Suedia se situează pe locul cinci, după Hong Kong, Elveţia, SUA şi Singapore, dar este cea mai bine plasată economie din UE. După ce, în 2015, Suedia s-a clasat pe locul 9 în ierarhia celor mai competitive economii, saltul realizat în 2016 confirmă soliditatea şi credibilitatea mediului de afaceri suedez, având în vedere că rezultatele studiului se bazează pe evaluarea a 340 de criterii, în dialogul cu peste 5.400 de oameni de afaceri’, menţionează sursa citată. Printre primele 10 ţări din top se mai află două state membre ale UE, respectiv Danemarca, pe locul 6, şi Olanda, pe locul 8, în timp ce economii europene importante se află mai jos de locul 10, şi anume Germania (12) şi Marea Britanie (18).
-
07-07-2016 10:14
Articolul este bine scris si descrie fidel ce se intampla in Suedia cu o mica remarca legata de invatamant: nu in toate scolile este la fel. Ce spune in articol este posibil sa se intample la scolile in care sunt profesori spanioli, romani, portughezi etc Nu puteti interpreta ce se intampla in Suedia cu ,,mintea” din Romania sau alta țară.. Trebuie sa constatati si urmatoarele: 1. Economia apartine de fapt statului suedez, economia privata fiind doar serviciile, consultanta etc 2. Statul prin faptul ca conduce economia a reusit un PIB mare ( face si vinde arme la NATO) si din acest PIB isi poate permite sa dezvolte invatamantul gratuit total si o protectie sociala extrem de generoasa si nu in ultimul rand ,,sa traga” aceasta masa de peste 80% din suedezi spre carte si spre stiinta. Va garantez ca peste 20 ani Suedia ca invatamant va depasi orice tara din lume, iar suedezii de maine vor fi total diferiti de cei de azi. Suedia investeste in viitor. Daca sunteti atenti veti observa asta; 3.Sistemul de sanatate asa cum este acum anchilozat va fi total diferit chiar peste 10 ani. Ei stiu asta si vor face schimbarea. Stiti cumva cum arata Suedia acum 10 ani??Stiti care este diferenta dintre Suedia de acum si cea de acum 10 ani? Daca veti descoperi diferenta veti intelege ce va fi peste 10 ani si peste 20 ani. Investiti si voi in viitor pentru copii vostri; 4.Cei care vorbesc urat de Suedia au avut nereusite si ii inteleg, dar merita sa se analizeze daca nu si ei au o mare parte de vina. Ce aveti voi superior lor? Daca aveti ceva superior lor cu certitudine veti reusi ca ei au un ,,defect” se retrag in fata superioritatii si fac drum acestora. 5. Un sfat: folositi Suedia doar pentru oportunitati favorabile voua. Nu veniti in Suedia ca e mai bine sau mai rau. Nicaieri nu e foarte bine. Va doresc succes oriunde ati fi.
-
06-03-2016 22:18
Nu-i de mirare ca au nordicii astia 50-100 de ani avans fata de "papuasii" români, doar stramosii , lor coborau fluviile la furat pe unde-apucau. N-as putea haladui intr-o tara de 7-8 ori mai mare, minimum, decât România, si unde sa fie mai multi reni decât oameni. O fecala uscata cu perje, si cu stampila IKEA, asta cu tarile nordice dezvoltate. Cum dracu esti tu cercetator in medicina daca aia n-au auzit de cât de Nurofen ? Pai rusii se autoopereaza de apendicita, tata. Cu doua ciocane de rachiu, e drept. La noi tratezi depresia cu o punga de apa aruncata in cap de la zece. Avansati ? N-au iesit inca din epoca de gheata. Steie naibii acolo, dar nici sa nu mai prin un camion de lemne autohtone ca merge la ei. Sa-si faca naibii mobila aia de rahat, vânduta fraierilor la pret astronomic (la cât costa un dulap IKEA, imi fac singur 5-6 bucati cu acelasi material) - cu padurile lor. Hai calduros sictir, nordicilor si amatorilor de nordici. Mereti acolea de-i pupati in gaoz. mai ales atunci când va fura copchiii. Noroc chior cu musulmanii aia veniti sa mai aduca ceva culoare si voiosie. Sper sa le-o traga bine suedezelor, si-asa le merge buhul ca-s printre cele mai curve femei de pe glob... deci nu vad de ce s-ar supara. Ah... ca nu ies arieni... asta-i altceva. Nici din babuin si urangutan nu ies cimpanzei, asta-i evolutia.
-
21-01-2016 18:56
Ca in orice alta tara nu e totul perfect...Absolut tot ce e scris este adevarat dar au si foarte multe lucruri bune,simplu fapt ca poti merge pe strada fara sa te temi..nu sunt persoane foarte sociabile,putin rasisti si plicticosi iar sistemul medical e jalnic..degeaba doctori amabili daca nu stiu ce sa.ti faca
-
08-01-2016 22:40
Cui nu ii convine Suedia sa plece acasa! Sunt convinsa =/ ca viata din România va multumeste. Medicii sunt foarte buni. Esti respectat, nimeni nu tipa /urla. E liniste si pace.
-
10-10-2015 22:41
traiesc in italia .......ma poate ajuta cineva sa ajung in suedia pt a ma stabili acolo ,00393276763326
-
21-09-2015 13:16
Dak vin in suedia si imi iau o rulota pot sa stau aco sau am probleme cu autoritatile?
-
03-08-2015 12:12
Daca nu-i suportati pt. ca nu le place apropierea prea mare in public, dintre persoane, veniti in Romania si folositi mijloacele de tr. in comun, unde trebuie - musai - sa va... atingeti... sa va suflati in gura, sa va holbati insistant unii la altii, sa va bagati in seama chiar daca unii nu suporta si vor sa treaca neobsevati, sa va... adulmecati mirosurile de deo. prost peste transpiratie, sa vedeti oameni relaxati pe strada, purtand maiouri, pantaloni de pijama - la pranz...Veniti, aici nu e trist, dimpotriva !
-
19-04-2015 20:44
parerea mea este ca atunci cand am intrat in UE , Romania a dat si n-a dat , celor carora le-a dat au tacut celor carora nu le-a dat au marait, asa se va intampla si cu Schengen, pai ce suntem noi?
-
19-04-2015 20:26
Vreau sa le spun romanilor care au plecat afara si au postat aici sa le fie rusine. Daca in alte tari nu exista o carte in biblioteca, romanul stie doua limbi de circulatie internationala , Daca in alte tari lasa casele de marcat in marketuri cumparatorii nu stiu sa-si calculeze cumparaturle ca stau prost cu maematica, la noi copii invata multimi in clasa a doua. Sa va fie rusine ca ati uitat ca sunteti romani v-ati ajuns , lasa ca poate mai ajungeti pe aici, sunt foarte indignata,
-
19-04-2015 20:22
am cunoscut un roman plecat de 3o de ani in Suedia, vreau sa va spun ca mentalitatea m-a lasat cu gura cascata, fiind roman credeam ca stie ca aici nu suntem toti tigani, nespalati, furacioasi, etc. Ma intreba de ce nu functioneaza sistemul sanitar la noi si de ce trebuie sa platim asistenta medicala , adica daca mergi la control mai ales copii de ce trebuie la platim , i-am replicat ca eu merg la policlinica unde fac analize gratuit si sunt consultata gratuit, a zis ca nu-i adevarat. (lor asa li se spune acolo la emisiuni tv ca n-avem asa ceva , ca suntem analfabeti si nespalati ).
-
06-02-2015 02:47
in mentalitatea unora,nu ai voie sa ai o parere personala....e varza sau paradis suedia?...nu ma intereseaza...ma simt bine in tara mea....ROMANIA...RESTUL E CAN-CAN.
-
08-01-2015 22:23
Salut ! Eu lucrez in Suedia de 6 luni pe tir si singurul lucru care ma face sa fiu bucuros e atunci cand primesc salariul........in rest totul e trist aici !!!!!!! Abia ast sa plec in tara mea
-
29-12-2014 00:44
Chiar ASAnu mai spune
-
29-11-2014 00:15
Ciudati sau nu suedezii? Pentru mine conteaza prea putin. Un lucru este cert: acesti oameni nu incearca sa iasa in evidenta cu nimic, sunt cu cel putin 50-60 de ani inaintea romanilor ca nivel de educatie si de bun simt. Chiar daca mai bine de 80% din ei se declara atei totusi au mult mai multa bunatate in suflet si dorinta de ai ajuta pe cei de langa ei decat multi crestini romani care bat metaniile pe la biserici dar nu vorbesc cu vecinii lor. Cine ii considera ciudati nu ii inteleg cu adevarat. Oricum asa este societatea lor, cu ciudateniile ei, dar se pare ca fuctioneaza cu mult mai bine decat teribila societate romanesca plina de furt si minciuna. Societatea lor nu are ca pietre de temelie furtul si minciuna ci corectitudinea (probabil de asta par ciudati fata de spiritual balcanic). Pentru mine suedezii reprezinta mult, ei m-au primit sa lucrez, au avut multa rabdare cu mine legata de impedimentul limbii, mi-au dat un salariu exact la fel cu al unui suedez care face aceeasi meserie cu mine nu un salariu de emigrant dar mai presus de toate m-au facut sa ma simt OM! Cei care au numai cuvinte urate despre ei sa mai reflecteze nu la micile lor ciudatenii ci la bunul simt si nivelul de educatie care stau la baza societatii suedeze!!!!!
-
29-10-2014 07:05
Nu este Asa cum se spune de suedia. Cine nu vrea sa stea acasa.
-
18-10-2014 04:38
Vi se pare ciudata cultura? :))) Bai astia...care faceti articole marete...decat sa stau in amabilitatea romanilor , pe un salar din care nu imi pot plati mancarea si cheltuielile , prefer sa stau intre oamenii astia reci si nesimtiti ... in timp ce nu am grija zilei de maine , a mea si a familie. Sincer .. in stilul romanesc v-as jigni ..in stilul suedez...am sa zambesc si am sa zic ca totul e ok.(atata puteti vedea...inca sunteti orbi sa intelegeti ce ii aia cultura)
-
06-07-2014 20:25
Nu sunteti bine veniti aici !! Daca esti Roman crezi ca le stii pe toate , stai acolo in mahalaua ta din Ro . Aveti numai fite in cap . Suedia fata de Romania este cu cel putn 50 de ani inainte la ce vreti voi sa comparati (spitale , drumuri , economie , social etc)
-
04-06-2014 23:56
...si de faptul ca doctorii din suedia sunt incompetenti si ca acolo mori cu zile dar in super conditii trebuia sa scrii. Si eu care ma plangeam de situatia medicilor din Romania! dar medicii nostri stiu carte !!!
-
23-04-2014 23:50
Mi-am cumpărat aici una din casele acelea roșii despre care se vorbește. În România nu mi-am permis o chirie din salariu. În România făceam meserie, aici e o aberație completă, sunt complet pierduți în sinele lor hipertrofiat. Se bat pe umăr unii pe alții și își spun cât de pricepuți sunt. Doctorii lor nu dau examen la final, sunt doar confirmați de mentorii lor. Dacă vrei să fii în concediu de boală nu trebuie decât să te duci la medicul de familie și să spui că te-a extenuat serviciul. Nu sunt prietenoși, dar nici nu știu dacă mi-i doresc prieteni. Trăiesc în lumea lor. Se cred superiori și mă gândesc la ultimii care au crezut asta: au dat foc lumii și au pierdut câte ceva un timp... Un popor îmbătat de sine și bun la PR.... precum Volvo... o mașină bună, dar nu excepțională, dar cu pretenții și fițe, deci scumpă. Mă întreb dacă rezist aici până la pensie...
-
17-04-2014 11:51
chiar imi place cum suna. Ma poate indruma cineva pentru reintregirea echipei in Suedia?
-
01-04-2014 12:31
Suedia si suedezii nu roaga pe nimeni sa vina in vizita, cu atat mai mult sa ramana aici, sau sa-i captureze aici. Va rugam mult domnilor carcotasi, onorati-ne cu absenta si criticile ridicole. Unde-i ordine, disciplina, civilizatie, bun simt si nici vorba de haos, vi se pare ciudat, ma rog!! asa va recunoasteti din lume, cine defapt sinteti, Va multumim anticipat daca taiati de pe lista de ganduri vizita in Suedia, e foarte mare diferenta si voi n-aveti loc aici, cei ce sint deja aici si nu le place, venim voluntar sa-i ajutam la mutare, va rugam, parasiti-ne cat mai rapid!!! va rugam!! va rugam!! va rugam!!
-
30-03-2014 18:44
CE ESTE CIUDAT IN SUEDIA?? E CIUDAT CA VIN CARCOTASII DE LA RO. --VIZITATORI SAU DORITORI SA SE STABILEASCA AICI-- NU REUSESC, NE CAUTA DEFECTE. STATI ACOLO!!! VA MULTUMIM, DACA ""DELOC"" NU NE MAI DERANJATI, VERIFICA-TI VA PUTIN BUNUL SIMT!! E MAI INTELEPT DECAT COMENTARII MINCINOASE, RAUTACIOASE, RIDICOLE, DE CE SA VA SCOATETI IN FATZA INVIDIA SI ALTE DEFECTE, ATI UITA PROVERBU: DACA TACEAI, FILOZOF ERAI, DECI: TACI!!!
-
30-03-2014 15:10
Suedia si suedezii sint ok!! cui nu-i place sa nu vina deloc aici, nici in vizita. Va multumim anticipat
-
26-02-2014 18:38
are dreptate in tot ce se scrie in acest articol ...nu am vazut in viata mea oameni mai ciudati si mai aroganti ca acolo ....in cele 2 luni de vacanta am intrat in depresie ...adica romani nu avem educatie?mai pardon suedezii nici nu saluta vecinii...am patit o chestie in care usa mea era fata in fata cu a unei familii sudeze si cand am iesit eu in acelasi timp cu ei ....suedezul a inchis usa si a asteptat sa plec eu ...deci asa ceva....au o mare nesimtire si lipsa de bun simt si foarte nespalati...
-
16-02-2014 14:13
10000% correct tot ce e scris in articol . Daca vrei sa te rupi de realitate , sa uiti ce e aia comunicare cu lume , sa fii depresiv , sa fii robot , esti binevenit in suedia .Sunt de 2 ani in suedia cu contract de munca ,limba o vb bine ,dar nu ma integrez . Ei sunt roboti cu sange rece ,nu au subiecte nici glume numai de mancare si de vremea vorbesc si sunt destui de prostiiiii..fugiti si nu veniti aici ,Eu am sa plec cand mi se termina contractul.
-
08-02-2014 18:56
tôt ce ai scris este adevarat:)))felicitari!!!eu locuiesc in suedia si stiu ce inseamna sa traiesti printre arogantii astia.Sper din toata inima sa nu traiesc toata viata aici pt ca niciodata n-o sa pot fi ca ei,sangele latin nu ma lasa:)))))
-
23-01-2014 12:33
Ce ai descris se intampla in Norvegia de asemenea,de aceea banuiesc ca in toate tarile Scandinave este la fel,din pacate... Exista si o parte buna in a locui intr-o tara nordica,dar din pacate partile rele primeaza! Cei ce critica ceea ce ai scris tu sunt total nestiutori si visatori,genul celui ce merge la copacul laudat cu ditamai sacul,dar se intoarce cu el gol,or pentru a putea trai intr-o tara nordica trebuie sa fi foarte realist,sa deosebesti realitatea de vis ! Eu locuiesc in Norvegia si cand am povestit ce se intampla aici,nimeni nu m-a crezut,sau prea putini... Ai uitat sa spui de "nepotismul" care se practica la angajare,cel care are o "pila" la locul de munca respectiv avand prioritate in fata altcuiva care vine fara "recomandare",chiar daca acesta din urma are un CV mult mai performant ,iar acest fapt este recunoscut de catre ei fara nicio retinere ! Ai uitat sa specifici rasismul,nationalismul(in orasul in care locuiesc eu inclusiv nazismul manifestat in fiecare an in cercuri restranse) extrem de care dau dovada,chiar daca aceste sentimente sunt manifestate intr-un mod tacut,ascuns,cum spunem noi "pe la spate te injunghie lasul",adica in fata iti zambesc si in momentul 2 cand ai plecat incearca "sa te sape" doar ptr ca esti strain ! Cei ce vor sa vina sa locuiasca intr-o asemenea tara trebuie sa stie ca este bine sa fie Perfect sanatosi din pct de vedere fizic si psihic(inclusiv dantura sa fie perfecta,costurile mersului la stomatolog fiind imense),sa nu aiba copii care le pot fi luati oricand din motive ridicole,sa fie umili,mi s-a reprosat faptul ca nu sunt suficient de umila cand am precizat ce studii am si ce stiu sa fac,fiind intrebata (!),sa nu fie fumatori,sa nu le placa sa bea nici macar o bere,sa vina cu destul de multi bani,de ordinul miilor de euro,ptr a putea supravietui in primele luni si sa se astepte sa fie umiliti doar din cauza ca sunt romani ! In rest,totul este bine si frumos,adica natura...
-
21-01-2014 19:47
De ce tot pui nume de tari in paranteza la sfarsitul fiecarei fraze.Ti se pare ca doar in tarile alea e ceva diferit?Daca e sa o iei asa nu sunt doar tarile alea.Sau doar pe acolo ai umblat. Nu are rost sa compari Suedia care este un model de civilizatie cu ce ai vrea tu sa fie pentru ca atunci ar fi haos ca in Romania. Vezi ca mai nou toti romanii din Italia,Spania,Portugalia si multe alte tari vin spre tarile nordice unde se mai gaseste de munca cate ceva si se plateste mai bine. E un sistem bun.
-
21-01-2014 19:43
Prea mult critici.Tot ce e normal sa fie inclusiv legat de scolarizare ti se pare ciudat.Daca ai crescut in Ro in salbaticie nu trebuie sa spui ca aia sunt ciudati.Sunt normali si daca le ceri lor parerea despre noi o sa spuna ca trebuie sa fim impuscati dar o sa zica ca doar castrati sau sterilizati :-))))
-
09-01-2014 21:44
O descriere mai mult decat completa a ceea ce inseamna Suedia. Eu iam tradus sotului meu ceea ce tu scrii despre suedia, suedezi si se tinea de burta de raz. Ai dreptate. Sa ai o zi buna.
-
17-11-2013 14:32
cand vad cat de inapoiati putem fi ica in 2013 nici macar de rusine nu ma mai pot mira
-
29-01-2013 11:11
www.rfbanat.se

















