Fii un părinte pregătit emoțional pentru copilul tău!

Începerea școlii este un pas important pentru orice copil, care îi va influența evoluția cognitivă, socială și emoțională pentru tot restul vieții. Copilul care va avea un start bun în perioada aceasta de tranziție, va fi predispus să se simtă mai confortabil și relaxat în societate, să fie mai încântat și motivat să învețe, să stabilească mai facil relații de prietenie și să facă față mai ușor provocărilor vieții.

Însă, de cele mai multe ori, familia este cea care resimte mai întâi presiunea unui nou început, riscând ca, printr-o gestionare defectuoasă a situației, să inducă sentimente de anxietate copilului.

Părintele este cel care trebuie, în primul rând, să se pregătescă psihologic pentru această schimbare. Un comportament dominat de anxietate al părintelui corelat cu sistemul de învățământ rigid, lipsit de creativitate și flexibilitate, nu va face altceva decât să îi confirme copilului că școala este un loc de care ar trebui să fugă. Iar în acest context, odată cu intrarea la școală, micul școlar riscă să trăiască și primele experiențe de anxietate, traduse de multe ori prin diferite manifestări somatice (durere de burtă, cap ori greață) sau psihologice (dezinteres, enervare).”, afirmă Yolanda Crețescu, psiholog și coordonator al Centrului Vocațional de Dezvoltare Armonioasă HAPPY MINDS.

Tranziția de la grădiniță la școală reprezintă un proces de adaptare a copilului, prin asumarea primelor responsabilități, însușirea de noi cunoștințe și deprinderi, care trebuie să aibă loc progresiv. Pentru a face acest proces cât mai ușor de asimilat pentru copil, părintele ar trebui să acționeze cu tact și delicatețe, încă din perioada vacanței de vară.

  1. Înscrie copilul la un program de summer school, unde să existe o pondere crescătoare a timpului dedicat jocului și învățării. “Dacă în primele săptămâni din programul de summer school, timpul dedicat învățării prin joc, utilizând elemente, culori și mulțimi, va fi unul destul de generos, de aproximativ 60 de minute, odată cu însușirea anumitor cunoștințe și experiențe, la începutul lunii septembrie, raportul dintre joacă și învățare se va schimba: copilul va dedica 50 de minute activităților de învățare și 10 minute pentru pauză”, explică psih Yolanda Crețescu.

  2. Prezintă copilului școala într-o manieră pozitivă, ca un loc nou, unde va descoperi lucruri interesante și își va face noi prieteni. Explică-i într-o notă pozitivă că școala reprezintă o nouă etapă din viața sa, mai grea, dar nu neapărat mai “complicată”.

  3. Folosește empatia și fii înțelegător cu copilul. Vorbește cu el despre această nouă etapă și despre temerile sale, împărtășește-i din sentimentele și experiențele tale și oferă-i timpul și înțelegerea necesară pentru a se adapta la noua situație. Folosind empatia, răspunde-i cu răbdare la întrebări, amintește-ți cum ți-a fost ție în primul an de școală, fii atentă la nevoile lui și provoacă-l să îți povestească despre activitatea de la școală.

  4. Pe timpul verii, lasă copilul printre copii! Înscrie-l la diferite activități de divertisment, cursuri de creativitate sau programe de dezvoltare personală, pentru a interacționa cât mai mult cu persoane de aceeași vârstă. “Copilul ținut acasă dobândește, în primul rând, o dependență de familie și nu își dezvoltă abilitatea de a rezolva singur problemele. Întrucât copilul învață mult mai bine de la semeni, de la copii de vârsta lui, adulții tinzând de multe ori să îl descurajeze și să îl pună într-o poziție de inferioritate, este bine să ținem copilul în colectivitate, unde un eșec, o neștiință vor fi tolerate mult mai bine”, adaugă psih Yolanda Crețescu.

  5. Pune accentul pe dezvoltarea copilului, nu pe calificative. În această etapă, foarte important este modul în care copilul își dezvoltă competențele sociale, emoționale și cognitive. De aceea, evită să îl cerți pentru calificativele pe care le obține sau să îl compari cu alți copii, deoarece îi vei crea frustrări, copilul putând ajunge să nu mai agreeze școala.

  6. Stabilește-ți așteptări realiste referitoare la școală. “Începerea școlii reprezintă și prima experiență a copilului în zona muncii, iar modul în care se va poziționa acum va fi unul aproape definitiv pentru toată perioada vieții și influențat de felul în care părintele se raportează la muncă. Încearcă să ai așteptări cât mai realiste și să nu faci presiuni asupra copilului, căci scopul clasei 0 este ca micul școlar să se adapteze, nu să obțină performanțe”, explică psihologul Yolanda Crețescu.

Indiferent cât de mari sunt emoțiile părintelui pentru noua etapă din viața copilului, acesta trebuie să gestioneze responsabil comunicarea cu viitorul școlar, astfel încât să nu îi inducă anxietate, ci să știe în permanență care îi sunt sentimentele și cum îl poate ajuta sau încuraja în momentele dificile.

HAPPY MINDS este un centru vocațional de dezvoltare armonioasă, ce funcționează prin aplicarea principiilor de educație și dezvoltare terapeutică adleriană, sub îndrumarea psihologului Yolanda Crețescu. Programul educațional HAPPY MINDS cuprinde programe de after school & summer school, ateliere de art terapie, seminarii specializate dedicate părinților și copiilor, precum și seminarii vocaționale.

Yolanda Crețescu este psiholog și consilier vocațional, cu peste 13 ani de experiență în domeniu. Ca și coordonator al HAPPY MINDS, psih. Yolanda Crețescu lucrează alături de copii pentru dezvoltarea lor vocațională în conformitate cu propriile tendințe naturale, cognitive și psihologice, astfel încât aceștia să se dezvolte în adulți responsabili, aflați în consonanță cu cele cinci elemente importante din viața lor: sinele, familia, spațiul social, viața profesională și spiritualitatea.


Autor: Boncafe Style



Adauga comentariu

Numele tau:

Comentariul tau:


Security Code:



Blogurile BonCafe